Examenstress? De mams of de paps kunnen helpen.

170518-01-480x678
BRON: https://www.loesje.nl/posters/soms-leer-uurtje-langer-om-examenstress-vader-verminderen/
  • Zorg voor een rustige studeeromgeving Creëer een aangename omgeving waarin je kind in alle rust kan studeren. Zoals een bureau dat relatief goed is opgeruimd of een eigen plekje in de woonplaats.

 

  • Beperk het mediagebruik Jongeren hebben heel graag hun laptop, pc of gsm bij zich, maar tegelijkertijd kunnen ze moeilijk weerstaan aan de constante bron van afleiding. Als ouder kun je daar een sturende rol in spelen en duidelijke afspraken maken rond mediagebruik: haal die gsm of pc van de slaapkamer of spreek gebruiksmomenten af om te vermijden dat je kind constant gestoord wordt.

 

  • Toon je betrokkenheid Als je overdag werkt, zorg dan dat je ‘s avonds voor je kind beschikbaar bent. Als het op dat moment nood heeft om zijn verhaal van de ochtend van het examen te doen en zijn twijfel te uiten, luister dan ook effectief naar zijn verhaal. Betrokkenheid toon je bijvoorbeeld ook door een examenrooster in de keuken op te hangen.

 

  • Verstop eigen onzekerheid Als je als ouder zelf stress hebt tijdens de examenperiode, besef dan dat je je kind niet extra moet belasten met je eigen onzekerheden. Zaai geen paniek, maar probeer erop te vertrouwen dat je kind zal doen wat het kan.

 

  • Moedig positief aan Verwen je kind van tijd tot tijd met kleine attenties. Daarmee geef je er blijk van dat je weet dat die periode niet zo evident is voor je kind en dat je het op die manier wil aanmoedigen: zet zijn lievelingseten op tafel, breng vers gesneden fruit naar de kamer, etc.

 

  • Nodig uit tot gezonde ontspanning Studeren is het meest efficiënt wanneer je periodes van geconcentreerde inspanning afwisselt met ontspanning. En dan nog het liefst met ontspanning die een stuk activiteit inhoudt: zorg dat je kind geregeld eens naar buiten gaat, frisse lucht hapt en wat beweegt. Pc of tv zijn niet verboden, maar probeer te vermijden dat ontspanning exclusief genomen wordt door daarnaar te staren. Even buitenkomen helpt echt wel om het hoofd leeg te maken en daarna volledig herbronnen opnieuw van start te gaan.

 

  • Voor tieners is een achttal uur slaap wenselijk. Een periode na elkaar van dat slaappatroon afwijken zal zeker een invloed hebben op concentratie en alertheid tijdens de examens. Moedig je kind dus aan op tijd onder de wol te kruipen. Tijdens de slaap wordt de ingestudeerde leerstof verwerkt en vastgelegd in de hersenen. Leerstof die net voor het slapengaan ingestudeerd werd, wordt beter onthouden dan leerstof die eerder op de dag werd ingestudeerd. Die moeilijke woordjes van Frans? Nog even voor het slapengaan overlezen. Het helpt.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s