Tips om minder met je gsm bezig te zijn!

Onze smartphone krijgt meer en meer een grotere invloed op ons dagelijks leven. Vaak zijn we er ons zelfs niet bewust van. Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaand filmfragment.

 

Heb je steeds je smartphone in de hand? Neem jij je smartphone overal mee naar toe? In je bed, kamer, toilet, speelplaats,… Heb je moeite om je te concentreren tijdens het leren omdat je te veel denkt aan Facebook , Instagram,…?

Misschien ben je dan wel echt verslaafd aan je gsm. Doe hieronder de test!

https://radio1.be/ben-jij-smartphoneverslaafd-test-het-hier

Hieronder vind je 5 tips terug om je gsm-gebruik terug te schroeven en al zeker tijdens het studeren. Zo kan jouw volledige concentratie gebruiken om een uur te studeren.

(BRON: https://generationm.be/vrijetijdontspanning/vijftipsommindertijdopjesmartphonedoortebrengen

1. Zet je notificaties uit

Vaak check je snel even één enkele notificatie, en voor je het weet ben je een halfuur later nog steeds op je toestel bezig. Als je alle onbelangrijke notificaties afzet, is de kans dat je constant zit te checken al heel wat kleiner. Zelfs enkel het afzetten van het geluid bij een melding kan de impuls om meteen naar je telefoon te grijpen bij een melding verminderen.

2. Ontdek hoeveel je je smartphone echt gebruikt

Harde cijfers kunnen helpen om je telefoongebruik te verminderen. Er zijn verschillende apps die je gebruik moniteren en heel nauwkeurig meegeven hoeveel tijd je die dag hebt doorgebracht met naar je telefoon te staren. Ze kunnen je exact tonen hoeveel keer je je GSM hebt vastgepakt en hoeveel minuten je waarmee bent bezig geweest. Zo heb je QualityTime voor Android en Moment voor iOS. Deze apps kun je eventueel ook gebruiken om je een seintje te geven wanneer je je telefoon té veel gebruikt (je kan dan zelf bepalen wanneer dit het geval is voor jou).

3. Plan dagelijks enkele telefoonvrije momenten in

Laten we eerlijk zijn: je hebt geen telefoon nodig tijdens het avondeten, in de badkamer, terwijl je een film kijkt of een boek leest.

Probeer enkele telefoonvrije periodes in te lassen doorheen de dag. Plan ze in wanneer je druk bezig bent met iets anders, zo maak je het jezelf iets gemakkelijker. Je kan bijvoorbeeld je telefoon op vliegtuigmodus zetten het eerste uur dat je terugkomt van school/werk, wanneer je huiswerk begint te maken of wanneer je iets gaat drinken met vrienden.

4. Gebruik je smartphone niet als wekker

Of nog beter: neem je GSM niet eens mee in de slaapkamer. Velen onder ons zullen bij het simpel zetten van het alarm weer vertrokken zijn om nog even alle sociale kanalen te checken voor we gaan slapen. Om ’s morgens als we wakker worden dit weer als eerste te hervatten. Door je telefoon buiten de slaapkamer te houden zal die verleiding er ook niet zijn.

5. Train jezelf met ‘tech breaks’

Voor de die hards heeft Dr. Larry D. Rosen nog een advies. Je kan jezelf stap voor stap trainen met ‘tech breaks’. Begin met een minuut naar je telefoon te kijken en ineens alle communicatievormen te checken. Leg je gsm dan weg, zet een alarm 15 minuten later en plaats je gsm met de bovenkant naar beneden. De ondersteboven liggende telefoon zorgt ervoor dat je niet bij het minste je GSM terug wil vastnemen.

Je zal merken dat je niets mist als je even je telefoon niet checkt. Je kan je ‘tech break’ steeds verhogen, bijvoorbeeld elke week met 5 minuten. Zo kan je leren je GSM een uur lang niet te gebruiken zonder een angstig gevoel te krijgen bij hetgeen je zou kunnen missen. Bovendien train je je vrienden zo ook om niet op de seconde een antwoord te verwachten.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s